Het ‘after image effect’ treedt op wanneer fotoreceptoren (de kegeltjes) op het netvlies overgestimuleerd zijn, of – in normaal Nederlands – als men te lang naar een zelfde beeld heeft gekeken. Als je vervolgens wegkijkt en naar een witte oppervlakte staart zie je een negatief van het beeld dat je daarvoor zag. Dit houdt in dat gele kleuren bijvoorbeeld blauw zullen worden en dat zwarte kleuren wit worden (en omgekeerd).

De ‘Jezus’-illusie

Een goed voorbeeld hiervan zie je in onderstaande afbeelding:

Opdracht: kijk dertig seconden naar de vier puntjes in het midden van de afbeelding en kijk vervolgens naar een witte muur.
Effect: als je na dertig seconden wegkijkt zie je een man verschijnen (door velen ook getypeerd als een Jezus-achtige verschijning) – vaak helpt het als je een paar keer knippert!

Verdere uitleg

De ‘overstimulatie’ van de fotoreceptoren in het oog zorgen ervoor dat de neuronen stoppen met het afgeven van signalen. Op het moment dat je wegkijkt blijven de ‘moe-geworden’ fotoreceptoren zwakjes vuren, terwijl de fotoreceptoren die niet vermoeid werden door het beeld heftig gaan vuren. Je ziet daardoor een nabeeld dat precies het tegenovergestelde is van het originele beeld waar je naar keek.

Geschreven door Jerre Maas

Jerre is van oorsprong sociaal psycholoog en is tevens de initiatiefnemer van PsyBlog. Hij houdt zich daarnaast bezig met innovatieve presentatieconcepten en presentatietechnieken en het verbeteren van zelfpresentatie. Hij is een enthousiaste en betrokken ondernemer. Meer informatie over Jerre kunt u vinden op www.jerremaas.nl.

3 comments

  1. Erg interessant weer! Hieronder ook een leuk voorbeeld van hoe dit principe toegepast kan worden bij het maken van reclame. Alleen zie je dan dus geen Jezus 😉

    1. Heel erg gave toepassing – leuk om te zien hoe dit soort ‘functionele’ psychologie / neurologische psychologie ingezet kan worden bij marketing. Topfilmpje!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *