Laten we beginnen met een korte casus in de zorg: Zijn bezuinigingen in de zorg een goede of slechte zaak?
Truus zorgt momenteel voor haar zieke moeder Bep, een dementerende bejaarde vrouw die niet goed meer kan lopen. Truus is secretaresse op een hogeschool en heeft het de laatste tijd erg druk op haar werk omdat ze veel moet overwerken. Dit komt door de naderende zomervakantie. Vanwege de dreigende ontslagen op haar werk durft ze echter geen stapje terug te doen. Bovendien kan ze het geld goed gebruiken om voor haar moeder te kunnen zorgen. Truus weet niet goed meer wat ze nu moet doen.
Bezuinigingen
Bovenstaand verhaal laat zien dat Truus niet alleen (vrije) tijd nodig heeft voor de verzorging van haar moeder, maar ook geld om bepaalde voorzieningen aan te schaffen. Denk bijvoorbeeld aan de aanschaf van een scootmobiel. Dit wordt immers niet meer (deels) vergoed. Toch is een scootmobiel voor Bep wel belangrijk om zelfstandig te blijven.
De vraag die naar aanleiding van dit verhaal ontstaat is dan ook of bezuinigen in de zorg goed zijn. Wat denken jullie?
Immersie
Het moraal van het verhaal is echter wat anders (sorry voor jullie op het verkeerde been zetten): het gieten van een boodschap in de vorm van een (aantrekkelijk) verhaal kan namelijk voordelen bieden om de mening van anderen te beïnvloeden.
Volgens Bert Pol (emeritus lector Overheidscommunicatie) komt dit onder meer doordat mensen op deze manier in de tekst ‘gezogen’ kunnen worden. Een vorm van immersie dus. Hetzelfde als dat iemand zich kan verliezen tijdens het lezen van een goed boek.
Zodoende heeft iemand ook minder denkkracht over (cognitieve capaciteit) voor kritische reflectie en dus weerstand. Was je na het lezen van het bovenstaande verhaal niet eerder geneigd om te denken dat overheidsbezuinigingen een slecht plan zijn?*
* Disclaimer: deze stelling zegt niets over mijn persoonlijke mening over de bezuinigingen in de zorg, het is slechts een illustratief voorbeeld.
Literatuur
Dit is maar een klein voorbeeld van het meer dan interessante boek over gedragsbeïnvloeding getiteld ‘Nieuwe Aanpak in Overheidscommunicatie’ van Bert Pol en Christine Swankhuisen [1]. Leuk voor iedereen die bezig is met (overheids)communicatie en gedragsbeïnvloeding.
Verder laat ik deze bijdrage voor wat het is. Door een tweetal verhuizingen heb ik namelijk al een paar weken geen internet en televisie. Daarom richt ik mij maar weer eens op wat smakelijke literatuur die ik nog had liggen. Het voordeel van ‘tijdelijk niet meer deelnemen’ aan de huidige digitale samenleving is dat je zo eindelijk aan je boeken toekomt die onnodig stof liggen te happen…
Bronnen:
[1] Pol, B., & Swankhuisen, C. (2013). Nieuwe aanpak in overheidscommunicatie: Mythen, misverstanden en mogelijkheden. Bussum: Coutinho.
Bron thumbnail: media-more.nl
Heel interessant onderwerp. Werkt reclame niet precies hetzelfde? Het is hoe je de boodschap brengt en niet zo zeer de boodschap zelf die de grootste reacties teweeg kunnen brengen.