Maandag 10 september was het Werelddag suïcidepreventie. Overal ter wereld werd er aandacht gevraagd voor preventie van zelfmoord en geestelijke gezondheidsproblemen. In 2017 maakten 1917 mensen in Nederland een einde aan hun leven (CBS, 2018). Zelfdodingen hebben vaak meerdere oorzaken zoals sociale problemen of een nare gebeurtenis in hun levenservaring.

In dit blog wil ik het graag hebben over de rol van social media op het gebied van zelfmoordpreventie. Allereerst is het erg lastig om een suïcidaal persoon te herkennen, toch zijn er signalen die aangeven dat iemand suïcidaal is. Een voorbeeld daarvan is een verandering in de toon van de posts. Iedereen weet hoe vrienden klinken en als de toon op een negatieve manier veranderd, zou dit al een klein signaal kunnen zijn dat het niet goed gaat met diegene.
Een ander signaal zou kunnen zijn dat je vrienden negatieve en verdrietige posts beginnen te plaatsen op sociale media. Voorbeelden kunnen zijn: “Ik kan niks goed doen”, “ Niemand vind mij aardig”.  Deze kreten zouden de alarmbellen moeten laten rinkelen. Ook het posten van verdrietige foto’s of quotes kan een teken van hopeloosheid zijn en moeten serieus genomen worden.

Het laatste signaal wat ik ook erg belangrijk vind, is als vrienden op ongebruikelijke tijden berichten plaatsen op sociale media. Dit kan namelijk een teken zijn dat een van je vrienden aan slapeloosheid lijdt wat verband kan houden met het hebben van een depressie. Laat ik voorop stellen dat dit alleen niet gelijk betekent dat iemand hulp nodig heeft, maar in combinatie met bovengenoemde signalen is het toch de moeite waard om er rekening mee te houden.

Nu we weten hoe we aan het social media gedrag van iemand kunnen zien of ze hulp nodig hebben, komen we bij de belangrijkste stap: wat kunnen we doen?

Het allerbelangrijkste is om het bericht niet te negeren. Er is natuurlijk een verschil tussen negeren en ervoor kiezen om jezelf er niet in te mengen omdat diegene zichtbaar al geholpen wordt. Maar als je denk dat iemand in accuut gevaar is, handel dan onmiddellijk door zelf contact op te nemen als je diegene kent of door de hulplijn voor zelfmoordpreventie te bellen.

Posts op social media die te maken hebben met zelfmoord scroll je eenvoudig voorbij. Het is makkelijk om aan te nemen dat iemand anders hulp zal bieden en het is vaak moeilijk om de ernst van de post in te schatten. Er zijn echter genoeg voorbeelden van mensen die hun leven verliezen na het plaatsen van een post met dergelijke inhoud. Dus kies ervoor om te reageren in plaats van te negeren en voorkom dat zulke tragedies gebeuren.

Worstel jij zelf ook met zelfmoordgedachten of maak je je zorgen om een ander? Neem contact op met 113 Zelfmoordpreventie via 0900-0113 of chat via 113.nl.

Geschreven door Beau Menke

Dit artikel is geschreven door Beau Menke, teamlid van MyTherapy. MyTherapy is een product van Smartpatient, dat bijdraagt aan het voorkomen van depressies en zelfdoding.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *