Woensdag 12 december jl. onthulde Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Beatrix der Nederlanden de nieuwe naam van Sensoor in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid te Hilversum. Een bijzonder moment voor de luisterlijn, want met jaarlijks 450.000 ontvangen oproepen verwachten zij middels deze nieuwe tenaamstelling een verbetering in de toegankelijkheid van de luisterlijn.

De luisterlijn wil nog meer mensen bereiken en een luisterend oor bieden. Dit doen ze door een goed gesprek per telefoon, maar ook per chat of e-mail, net wat voor jou het beste past. Voor iedereen met psychische problemen, eenzaamheid, maar ook voor de mensen die tijdelijk behoefte hebben aan contact, bijvoorbeeld door een ingrijpende levensgebeurtenis. In de wet (WMO) is opgenomen, dat er voor elke Nederlander 24/7 een anoniem luisterend oor beschikbaar moet zijn. Om die reden én om deze dienst goed uit te kunnen voeren is er een herkenbare en pakkende naam nodig: de Luisterlijn. Deze nieuwe naam is begrijpelijk voor elke Nederlander. Zo wordt het nog makkelijker om mensen te bereiken die behoefte hebben aan een luisterend oor.

Er is in de eerste tien maanden van 2018 een stijging in chatgesprekken gezien van 36% ten opzichte van 2017. Maar liefst 41% van deze gesprekken werden gevoerd door jongeren tot 25 jaar, want steeds vakers heerst er eenzaamheid onder jongeren. Maar ook ouderen hebben sterk de behoefte aan een luisterend oor. In dezelfde tien maanden werden er ruim dertigduizend telefoongesprekken meer gevoerd. 38% van alle gesprekken komt van mensen met een psychisch sociale behoefte, 25% heeft niemand om mee te praten en de overige 37% belt met diverse problemen, zoals financiële, relationele, of andere ingrijpende levensgebeurtenissen.

de Luisterlijn tijdens de donkere dagen van het jaar

De Luisterlijn telt de dagen door, zelfs tijdens de afgelopen feestdagen. De vrijwilligers zijn er ook op deze dagen voor mensen die een luisterend oor nodig hebben.
Directeur-bestuurder Monique van Bijsterveld: “Sommige mensen houden niet van Kerst met familie, anderen voelen zich juist heel alleen. Het gemis van een dierbare, kinderen die ver weg wonen; hoe je je ook voelt, de vrijwilligers van de Luisterlijn staan altijd voor je klaar. Elke dag van het jaar, dus ook tijdens Kerst en oud en nieuw. Ze zijn dag en nacht bereikbaar voor een anoniem en vertrouwelijk gesprek. Omdat het fijn is dat er iemand is die naar je luistert.”

De Luisterlijn is de grootste organisatie en reeds zestig jaar actief in Nederland. Vanuit achtentwintig locaties door het gehele land bieden zij anoniem een luisterend oor, dit, met circa vijftienhonderd vrijwilligers die dag en nacht bereikbaar zijn. De Luisterlijn wordt gefinancierd door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Voor meer info ga naar: http://www.deluisterlijn.nl

Geschreven door Kyki Vermaire

Kyki Vermaire schrijft over onderwerpen die haar in het dagelijks leven bezighouden. Kyki volgde diverse opleidingen aan de Schrijversacademie en is momenteel freelance (creatief) schrijver en redacteur in o.a. de kunst en cultuursector. In haar blogs deelt zij haar ervaringen en zoekt ze naar de balans tussen wetenschappelijke cijfers en emoties. Ze vindt ontspanning in lezen, schrijven, koken en eten. Daarnaast houdt ze van muziek en bezoekt regelmatig concerten. Meer weten over Kyki? Bekijk dan haar website www.kykivermaire.nl!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *